Cel ustawy
Celem projektowanej ustawy jest uregulowanie na gruncie prawa polskiego procedury certyfikacji, która pozwoli wykonawcom ubiegać się w Polsce o wydanie certyfikatu potwierdzającego ich sytuację podmiotową na potrzeby postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych przez zamawiających z Unii Europejskiej. Certyfikat będzie umożliwiał wykonawcy potwierdzenie, że nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, w tym po przeprowadzeniu self-cleaningu w ramach procedury certyfikacji. Ponadto będzie on umożliwiał wykazanie, że wykonawca posiada zdolność do należytego wykonania zamówień publicznych (np. określone doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne, wykwalifikowana kadra) w zakresie wskazanym w certyfikacie.
Wykonawca będzie uprawniony do posługiwania się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań bez konieczności każdorazowego gromadzenia i składania dokumentów (podmiotowych środków dowodowych).
POLECAMY
Ważne
Głównym założeniem certyfikacji wykonawców jest ograniczenie obowiązków po stronie zarówno wykonawców, jak i zamawiających, związanych z weryfikacją podmiotową wykonawców.
Procedura certyfikacji
Szczegółowy sposób przeprowadzania procedury certyfikacji zostanie uregulowany w programie oceny zgodności certyfikacji, który zostanie wydany przez ministra właściwego ds. gospodarki na podstawie art. 21 ust. 2 projektu ustawy. W programie zostaną uregulowane m.in.:
- czynności wykonywane w celu zawarcia umowy między podmiotem certyfikującym a wykonawcą oraz po jej zawarciu;
- szczegółowa treść lub wzór oraz sposób składania wniosku i innych dokumentów;
- sposób aktualizacji certyfikatu;
- sposób ustalania opłat oraz ich maksymalna wysokość.
W Polsce i w Unii Europejskiej
Certyfikacja wykonawców ma podstawy w regulacjach unijnych, tj. art. 64 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, w którym uznaniu państwa członkowskiego pozostawiono implementację tego roz-
wiązania do jego porządku prawnego. Zgodnie z tym przepisem:
Ważne
państwa członkowskie mogą ustanowić lub prowadzić urzędowe wykazy zatwierdzonych wykonawców, dostawców bądź usługodawców albo przewidzieć ich certyfikację przez jednostki certyfikujące spełniające wymogi europejskich norm certyfikacji w rozumieniu załącznika VII dyrektywy. Wykonawcy wpisani do urzędowych wykazów lub posiadający zaświadczenie mogą na potrzeby każdego zamówienia przedłożyć zamawiającemu zaświadczenie o wpisie wydane przez właściwy organ lub zaświadczenie wystawione przez właściwą jednostkę certyfikującą. W takich zaświadczeniach wskazane są dokumenty, które stanowiły podstawę wpisu wykonawcy do urzędowego wykazu lub uzyskania przez niego certyfikacji.
Możliwość wprowadzenia certyfikacji została przewidziana również w art. 46 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE. Przepisy projektowanej ustawy nie będą miały jednak zastosowania do postępowań o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności...