Dozwolone rozszerzenie odpowiedzialności wykonawcy

Prawo

Nowe Prawo zamówień publicznych wprowadziło ograniczenia w zakresie umownego rozszerzania odpowiedzialności wykonawcy. W konsekwencji uprawnienie zamawiającego do swobodnego kształtowania projektowanych postanowień umowy podlega pewnym dodatkowym limitacjom. Przepisy dopuszczają jednak odstąpienie od odpowiedzialności opartej na winie, jeżeli spełnione zostaną określone przesłanki.

Zakreślenie problematyki 

Oczywistą kwestią jest, że gospodarzem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zamawiający, który decyduje zwłaszcza o wszczęciu postępowania, warunkach oraz projektowanych postanowieniach umownych, dysponując w tym zakresie swobodą ograniczoną obowiązującymi przepisami prawa. 

Przywołany truizm jest istotny z punktu widzenia przypomnienia, że wykonawcy mają bardzo ograniczone możliwości kontestowania narzucanych im postanowień, które szczególnie w przetargu nieograniczonym lub trybie podstawowym sprowadzają się do: 

POLECAMY

  • wnoszenia sformalizowanych odwołań, wymagających zaangażowania zasobów kadrowych oraz pieniężnych, przy krótkich terminach na ich wywiedzenie, a także obarczonych ryzykiem negatywnego rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej (art. 513–521 ustawy Pzp),
  • wnioskowania o wyjaśnienie treści specyfikacji warunków zamówienia (art. 135 ustawy Pzp),
  • rezygnacji z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
     

Zważywszy, że przedsiębiorcy funkcjonujący w określonych branżach w celu zachowania rentowności muszą pozyskiwać i realizować kontrakty publiczne (np. podmioty odbierające odpady komunalne), są oni niekiedy ,,skazani” na współpracę z zamawiającymi, którzy de facto i de iure mogą im narzucić niesymetryczne postanowienia kontraktowe. 

Problematyka ta została dostrzeżona przez ustawodawcę, który przewidział limitację odpowiedzialności wykonawcy w art. 433 ustawy Pzp.

Jak wskazano w uzasadnieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych: W art. 433 projektu ustawy wyraźnie wskazuje się katalog abuzywnych klauzul. W dalszym ciągu do umów w sprawie zamówienia publicznego, w zakresie nieuregulowanym […] ustawą zastosowania znajduje Kodeks cywilny. Jednak specyfika kształtowania treści umowy, która de facto jest narzucana jest przez zamawiającego, wymaga wzmo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy