Artykuł 36a ustawy o elektromobilności, obowiązujący od 24 grudnia 2021 r., określa zasady obliczania udziału pojazdów elektrycznych i autobusów zeroemisyjnych we flotach pojazdów. Nie należy zatem stosować się do wskazówek zawartych w raporcie Najwyższej Izby Kontroli, ale kierować się w zakresie zaokrąglenia przepisem tego artykułu. Wskazuje on bowiem, że udział pojazdów, o których mowa w art. 34–36, 68 i 68a ww. ustawy, oblicza się, stosując zasadę, zgodnie z którą wielkość tego udziału poniżej 0,5 zaokrągla się w dół, a wielkość tego udziału 0,5 i powyżej – zaokrągla się w górę[1].
POLECAMY
Adresat – jednostki samorządu terytorialnego
Ważnym aspektem, który trzeba poruszyć w związku z art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności, jest art. 76 ust. 2. Zgodnie z tym przepisem umowy zawarte przez jednostki samorządu terytorialnego na wykonywanie zadań publicznych, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 1, z wyłączeniem publicznego transportu zbiorowego, wygasają z dniem 31 grudnia 2025 r., jeżeli nie zapewniają wykorzystania pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym na poziomie określonym w art. 35 ust. 2 ww. ustawy.
Ważne! W przypadku umów długoterminowych jednostki samorządu terytorialnego powinny wziąć pod uwagę, że niezależnie od daty zawarcia umów wygasną one z dniem 31 grudnia 2025 r., jeśli nie zapewnią wykorzystania pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym. |
Przede wszystkim trzeba przypomnieć, że adresatem przepisu art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności są jednostki samorządu terytorialnego[2], a adresatem norm prawnych wyrażonych w przepisach art. 68 lit. a-c – zamawiający. Aby odpowiedzieć na pytanie, kto jest zamawiającym, należy sięgnąć do definicji w ustawie – Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z przepisem art. 7 pkt 31 ustawy Pzp przez zamawiającego należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej obowiązaną na podstawie ustawy do jej stosowania. Ogólnie są to wszystkie podmioty, które mają statut zamawiających publicznych i sektorowych.
Artykuł 68b ustawy o elektromobilności wskazuje, w jakich zamówieniach zamawiający mają obowiązek zapewnienia minimalnych udziałów pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Celem tego przepisu jest zmotywowanie zamawiających, by w sytuacji dokonywania określonych rodzajów zakupów wprowadzili wymagania dotyczące wykorzystania pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.
Zgodnie z ww. przepisem art. 68a stosuje się do następujących zamówień:
- o wartości równej progom unijnym lub przekraczającej progi unijne, udzielanych na podstawie umowy sprzedaży, leasingu, najmu lub dzierżawy z opcją zakupu pojazdu samochodowego udzielaną przez zamawiającego, jeżeli do udzielenia tych zamówień mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;
- których przedmiotem są usługi w zakresie drogowego publicznego transportu zbiorowego o wartości przekraczającej wartość progową określoną w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlam...