Charakterystyczną cechą orzeczeń oraz stanowisk dotyczących kwestii dzielenia zamówienia i ustalania jego wartości jest to, że orzeczenia w tym zakresie zapadają głównie w postępowaniach z dyscypliny finansów publicznych, zdecydowanie rzadziej są natomiast przedmiotem rozważań Krajowej Izby Odwoławczej. Z uwagi na to w opracowaniu zostaną przedstawione głównie orzeczenia dotyczące odpowiedzialności z dyscypliny finansów publicznych. W kolejnym opracowaniu będą również przedstawione stanowiska Krajowej Izby Odwoławczej.
POLECAMY
Przykład pierwszy
Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej (sygn. akt: BDF1.4800.52.2019). Tematyka orzeczenia: bezpodstawne dzielenie tożsamych zamówień, zamówienia na remonty lokali komunalnych, konieczność bezzwłocznego działania w celu przygotowania lokalu do zasiedlenia, uniknięcie stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych w stosunku do każdego z zamówień na remont lokalu, podczas gdy łącznie wartość tych zamówień przekraczała próg stosowania ustawy –Prawo zamówień publicznych.
Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej
Regionalna Komisja Orzekająca wskazała, że w latach 2016–2018 ZBK zawierał umowy na wykonanie remontów/robót budowlanych dotyczących przygotowania lokali do ponownego zasiedlenia bez stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych. W 2016 r., w okresie od 13 stycznia do 18 listopada, ZBK przeprowadził 24 zamówienia na łączną kwotę 480 462,37 zł netto, objęte zarzutami wniosku o ukaranie. W 2017 r., w okresie od 21 marca do 7 grudnia, ZBK przeprowadził 22 zamówienia na łączną kwotę 881 251,68 zł netto, objęte zarzutami wniosku o ukaranie. W 2018 r.,
w okresie od 5 lutego do 7 marca, ZBK przeprowadził sześć zamówień na łączną kwotę 202 838,21 zł netto, objętych zarzutami wniosku o ukaranie.
W ocenie Głównej Komisji Orzekającej komisja pierwszej instancji na wstępie przyjęła błędne założenie, że wszystkie zamówienia w dany...