Podstawy zaskarżania wyboru najkorzystniejszej oferty

Temat numeru

Ustawa nowelizująca z dnia 22 czerwca 2016 r. rozszerzyła katalog dopuszczalności wnoszenia odwołań w postępowaniach o wartości mniejszej niż tzw. progi europejskie. Zmieniono art. 180 ust. 2 Pzp, w którym w pkt 6 wskazano, że odwołanie przysługuje od czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.

Zrodziło to konieczność ustalenia znaczenia pojęcia wyboru najkorzystniejszej oferty, ponieważ zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 6 Pzp Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp odwołanie dotyczy innych czynności niż określone w art. 180 ust. 2 Pzp.

POLECAMY

Zaniechanie odrzucenia oferty

Kluczowa stała się odpowiedź na pytanie, czy w związku z możliwością kwestionowania wyboru najkorzystniejszej oferty dopuszczalne jest również kwestionowanie zaniechania odrzucenia oferty lub wykluczenia z postępowania innego wykonawcy konkurującego o dane zamówienie publiczne.

KIO w 2016 r. udzieliła na to pytanie odpowiedzi przeczącej, uznając, że wybór oferty najkorzystniejszej należy rozumieć jako czynności zamawiającego polegające na zastosowaniu do oferty określonych w SIWZ kryteriów i ustalenie wyniku tej oceny w sposób skutkujący wyborem oferty. Pogląd ten wyrażono na podstawie następującej argumentacji:

  • Artykuł 180 ust. 2 Pzp jest przepisem ustanawiającym wyjątek od ogólnej zasady, według której poniżej tzw. progów unijnych odwołanie nie przysługuje. Wyjątkowy charakter przepisu został podkreślony przez ustawodawcę użyciem słowa „wyłącznie”. Zgodnie z ustaloną i powszechnie przyjmowaną zasadą wykładni wyjątki nie powinny być interpretowane rozszerzająco.
  • Literalne brzmienie art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp dotyczy tylko możliwości kwestionowania wyboru oferty sensu stricto, a więc uznania za najkorzystniejszą ofertę, która nie jest najkorzystniejsza.
  • W rozumieniu art. 2 pkt 5 Pzp – jako najkorzystniejszą należy rozumieć ofertę wyłonioną spośród złożonych w postępowaniu i podlegających ocenie, w świetle określonych przez zamawiającego kryteriów oceny.
  • Uznanie, że pod pojęciem wyboru najkorzystniejszej oferty kryje się również zaniechanie odrzucenia tej oferty lub zaniechanie wykluczenia wykonawcy, który ją złożył. Oznaczałoby to, że wszystkie czynności zamawiającego związane z oceną wniosków lub ofert, oprócz unieważnie nia postępowania, zmierzają bezpośrednio do wyboru oferty. W takiej sytuacji racjonalny ustawodawca nie określałby katalogu czynności podlegających zaskarżeniu pozytywnie, ale wyłącznie negatywnie wskazał, od czego odwołanie nie przysługuje. W praktyce byłoby to tylko unieważnienie postępowania.
  • Postępowanie o udzielenie zamówienia podzielone jest na fazy. W pierwszej kolejności zamawiający dokonuje czynności spełniania przez wykonawcę przesłanek podmiotowych warunkujących udział wykonawcy w procedurze, o których traktuje art. 22 ust. 1 Pzp, w drugiej weryfikacji treści oferty w zakresie przesłanek z art. 89 ust. 1 Pzp i kolejnej – oferty poddawane są czynnościom wyboru najkorzystniejszej w wyznaczonych kryteriach. Artykuł 180 ust. 2 pkt 6 Pzp odnosi się wyłącznie do tej ostatniej fazy.
  • Znowelizowany art. 92 ust. 1 Pzp opisuje obowiązek informacyjny, zgodnie z którym ustawodawca wypowiada się odrębnie o czynnościach: wyboru oferty najkorzystniejszej (pkt 1), wykluczenia wykonawcy z postępowania (pkt 2), odrzucenia oferty wykonawcy (pkt 3), uchylając nowelizacją obowiązek zamawiającego o jednoczesnym informowaniu wykonawców o tych czynnościach, co oznacza, że możliwe jest dokonywanie – niezależnych w czasie – czynności odrzucenia oferty czy wykluczenia wykonawcy przed wyborem oferty najkorzystniejszej.
  • Prezentowany pogląd uzasadnia wyrażone w toku prac legislacyjnych nad nowelizacją stanowisko jej autora – Ministerstwa Rozwoju – stanowiące swego rodzaju wykładnię autentyczną, zgodnie z którą enumeratywne wyliczenie nie otwiera zakresu środków ochrony prawnej tak szeroko i wskazuje przede wszystkim, że poza tym zakresem będą „zaniechania” zamawiającego. Intencja autora nowelizacji co do zakresu zaskarżenia w postępowaniach poniżej progów unijnych została wyrażona podczas uzgodnień międzyresortowych, ze wskazaniem na zamiar utrzymania wyłączeń dotyczących zaniechań zamawiającego, i nie może być pomijana przy interpretacji przepisów.

Stanowisko Prezesa UZP

Jednolite stanowisko zawarte w uzasadnieniach postanowień Krajowej Izby Odwoławczej było kwestionowane przez Prezesa UZP, który wnosił do właściwych sądów okręgowych skargi na wydane przez KIO postanowienia na podstawie art. 198b ust. 4 Pzp.

W uzasadnieniach zarzutów skarg Prezes UZP powoływał przede wszystkim następujące argumenty:

  • Zaprezentowana przez Izbę interpretacja przepisu art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp stoi w sprzeczności z zasadniczym celem Pzp, którym w świetle art. 7 ust. 3 ustawy jest wybór wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę i który nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu. Stanowisko Izby, sprowadzające się do całkowitego rozdzielania czynności badania ofert od czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, zupełnie abstrahuje zatem od zasady legalizmu prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wypływającej z art. 7 ust. 3 Pzp. Przepis art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp musi być interpretowany łącznie z normami wynikającymi z art. 89 ust. 1 Pzp, a także z art. 7 ust. 3 Pzp, w taki sposób, aby żaden z tych przepisów nie został bez ważnego powodu pozbawiony doniosłości prawnej.
  • Zarówno faza badania ofert, jak i faza wyboru najkorzystniejszej z nich przynależą do etapu badania i oceny ofert, gdyż prawidłowy wybór oferty może mieć miejsce wyłącznie po zgodnym z przepisami Pzp przeprowadzeniu przez zamawiającego faz poprzedzających ten wybór.
  • Na gruncie Prawa zamówień publicznych nie można wybrać oferty i zawrzeć umowy z wykonawcą, który nie spełnia wymogów podmiotowych i przedmiotowych przewidzianych dla danego zamówienia.
  • Pozbawienie wykonawców biorących udział w postępowaniu prawa do podważania wyboru oferty złożonej przez wykonawcę, który winien był zostać wykluczony, może spowodować realizację zamówienia przez ten podmiot, co przeczy celowi i istocie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
  • Artykuł 92 ust. 1 Pzp w nowym brzmieniu ma przede wszystkim na celu wzmocnienie zasady transparentności postępowań o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych w trybach wieloetapowych, związanych z prekwalifikacją i z jego treści nie można wywieść zakazu równoczesnego informowania o kluczowych decyzjach zamawiającego w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego. Przypisywanie nadmiernego znaczenia zmianie przepisu o charakterze informacyjnym i wywodzenie z tej zmiany ograniczenia dla uprawnienia do korzystania ze środków ochrony prawnej o fundamentalnym znaczeniu w systemie zamówień publicznych jest nieproporcjonalne i nie może zasługiwać na uznanie. Stanowisko Ministerstwa Rozwoju, prezentowane w toku prac legislacyjnych nad nowelizacją Pzp, odnosi się do zaniechań pozostających bez wpływu na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i w żaden sposób nie zawęża zakresu zastosowania art. 180 ust. 2 pkt 5 i 6 Pzp.

Stanowisko sądów okręgowych

Rozbieżne rozumienie pojęcia wyboru najkorzystniejszej oferty zarysowało się również w orzecznictwie sądów okręgowych wydanych w związku z zaskarżeniem postanowień odrzucających odwołania.

Wyroki uwzględniające skargi Prezesa UZP zostały wydane przez Sąd Okręgowy w Lublinie w dniu 21 grudnia 2016 r., sygn. akt: IX Ga 502/16 oraz przez Sąd Okręgowy w Szczecinie 22 grudnia 2016 r., sygn. akt: II Ca 1461/16. Sąd Okręgowy w Szczecinie stwierdził, że art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp podlega wykładni językowej, funkcjonalnej i celowościowej. Wywiódł, że wykładnia dokonana przez Izbę nie uwzględnia zasadniczego celu ustawy, jakim jest wyłonienie wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę odpowiadającą wymaganiom zamawiającego opisanym w specyfikacji, który nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu, a także który daje rękojmię należytego wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Ważne!

Zawężająca wykładnia językowa pojęcia najkorzystniejszej oferty nie bierze pod uwagę poszczególnych czynności prowadzących do wyboru tej oferty, i to w sytuacji, gdy art. 7 Pzp zawiera zasadę przejrzystości i legalności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Sąd Okręgowy uznał, że przesłanka z art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp, choć wprost nie obejmuje możliwości zaskarżania zaniechania odrzucenia innych ofert niż oferta najkorzystniejsza, czy wykluczenia innych wykonawców niż ten, który został wybrany do wykonania zamówienia, to jednak w zakres jej badania wchodzi możliwość kwestionowania nieprawidłowego wyboru oferty najkorzystniejszej obejmującego te zaniechania.

Natomiast zdaniem Sąd Okręgowy w Lublinie wykładnia przyjęta przez Izbę sprzeciwia się zasadom wykładni literalnej, gdyż dla jej osiągnięcia należałoby dopisać nową treść do art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp.

Ważne!

Sąd Okręgowy w Gdańsku, w wyroku z dnia 3 stycznia 2017 r., sygn. akt: XII Ga 837/16 i Sąd Okręgowy w Płocku w wyroku z dnia 1 lutego 2017 r., sygn. akt: IV Ca 1051/16, opowiedziały się za wykładnią zaprezentowaną przez Izbę, wskazując na pierwszeństwo wykładni językowej i subsydiarności wykładni systemowej i funkcjonalnej.

Odstępstwo od jasnego i oczywistego sensu przepisu wyznaczonego jego jednoznacznym brzmieniem mogą uzasadniać tylko szczególnie istotne i doniosłe racje prawne, społeczne, ekonomiczne lub moralne, co potwierdza stanowisko Sądu Najwyższego sformułowane w uchwale z dnia 10 grudnia 2009 r., sygn. akt: III CZP 110/09, oraz w uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 1 marca 2007 r., sygn. akt: III CZP 94/06.

Sąd Okręgowy w Gdańsku uznał, że wykładnia art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp prezentowana przez Prezesa UZP ma duże znaczenie praktyczne dla wykonawców, jednak jest zbyt szeroka i nie znajduje uzasadnienia w treści samych przepisów.

Zarówno organy administracji publicznej, jak i sądy nie mają kompetencji do tworzenia prawa, a więc nie wolno im tworzyć tego prawa także w drodze interpretacji przepisów prawnych. Tymczasem zbyt szeroka wykładnia zaprezentowana w skardze w istocie zmierza właśnie do stworzenia nowych podstaw odwołania, co jest zbyt daleko idącym zabiegiem interpretacyjnym.

Podsumowanie

Orzecznictwo Izby w 2016 r. było jednolite w zakresie konsekwencji wnoszenia odwołania wobec zaniechań zamawiającego i czynności innych niż ocena oferty w przyjętych przez zamawiającego kryteriach oceny ofert. Odwołania takie były odrzucane. Po stronie sądów okręgowych zarysowała się natomiast rozbieżność rozumienia pojęcia wyboru najkorzystniejszej oferty i wykładni przesłanki odrzucenia odwołania wskazanej w art. 189 ust. 2 pkt 6 Pzp. Pozostaje mieć nadzieję, że wniesienie w dniu 13 kwietnia 2017 r. skargi kasacyjnej przez Prezesa UZP od powołanego wyroku SO w Gdańsku pozwoli na uzyskanie jednolitej wykładni przepisu tak istotnego systemowo.

Stanowisko Sądu Najwyższego może mieć znaczenie nie tylko dla rozumienia pojęcia wyboru najkorzystniejszej oferty. W opisanych spornych kierunkach wykładni zaznaczyły się wyraźnie problemy o szerszym charakterze, mające znaczenie dla całego systemu rozpoznawania środków ochrony prawnej. Pierwszym z nich jest niewątpliwie dopuszczalność zastosowania wykładni celowościowej przy interpretacji przepisów o charakterze formalnym. W dotychczasowym orzecznictwie zarówno Izby, jak i sądów okręgowych, eksponowane było podejście restrykcyjne, oparte na zasadzie zakazu rozszerzającej wykładni przepisów mających charakter wyjątku od reguły ogólnej. Zagadnieniem równie istotnym jest ustalenie, co należy uznać za wykładnię literalną art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp, na którą powołują się sądy okręgowe zarówno podtrzymujące stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej, jak i aprobujące pogląd Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

 

Przypisy