Uchwalona w dniu 11 września 2019 r. nowa ustawa – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) po raz pierwszy wprowadziła do zamówień publicznych możliwości zawierania ugody w drodze pozasądowych metod rozwiązywania sporów. Te metody to przede wszystkim mediacja i koncyliacja. W poprzednim numerze MZP, korzystając z opracowania zamieszczonego na stronach Urzędu Zamówień Publicznych, opatrzonego logo Fundacji Europejskiej, UZP i Unii Europejskiej na temat mediacji i innych sposobów polubownego rozwiązywania sporów w zamówieniach publicznych – przedstawiliśmy metodę mediacji. Poniżej opracowanie dotyczące koncyliacji.
POLECAMY
Pod pojęciem koncyliacji rozumiemy działania podejmowane przez bezstronnego koncyliatora, zmierzające do ugodowego zakończenia sprawy, a polegające przede wszystkim na zaproponowaniu rozwiązania sporu, które zostanie zaakceptowane przez strony sporu. W koncyliacji strony nie uczestniczą w przygotowywaniu ugodowego rozwiązania, natomiast ich uprawnieniem jest wyłącznie jego zaakceptowanie.
Pojęcie koncyliacji pojawia się w piśmiennictwie, ale niekiedy jest mieszane z mediacją, co wynika m.in. ze zbieżności celów, jakie mają obydwie te instytucje prawne. W jednym z komentarzy do Kodeksu postępowania cywilnego stwierdzono, iż instytucja koncyliacji ma charakter zbliżony do mediacji, z którą niekiedy jest utożsamiana. Jednakże zadanie mediatora...