Polubowne rozwiązywanie sporów – koncyliacja (2)

Prawo

Podobnie jak w przypadku mediacji, nie ma legalnej definicji koncyliacji. Nawiązuje do niej jedynie art. 1833a Kodeksu postępowania cywilnego, który daje mediatorowi (koncyliatorowi) prawo do wskazania stronom sposobu rozwiązania sporu, który jednak nie jest dla nich wiążący.

Uchwalona w dniu 11 września 2019 r. nowa ustawa – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) po raz pierwszy wprowadziła do zamówień publicznych możliwości zawierania ugody w drodze pozasądowych metod rozwiązywania sporów. Te metody to przede wszystkim mediacja i koncyliacja. W poprzednim numerze MZP, korzystając z opracowania zamieszczonego na stronach Urzędu Zamówień Publicznych, opatrzonego logo Fundacji Europejskiej, UZP i Unii Europejskiej na temat mediacji i innych sposobów polubownego rozwiązywania sporów w zamówieniach publicznych – przedstawiliśmy metodę mediacji. Poniżej opracowanie dotyczące koncyliacji.

POLECAMY

Pod pojęciem koncyliacji rozumiemy działania podejmowane przez bezstronnego koncyliatora, zmierzające do ugodowego zakończenia sprawy, a polegające przede wszystkim na zaproponowaniu rozwiązania sporu, które zostanie zaakceptowane przez strony sporu. W koncyliacji strony nie uczestniczą w przygotowywaniu ugodowego rozwiązania, natomiast ich uprawnieniem jest wyłącznie jego zaakceptowanie.

Pojęcie koncyliacji pojawia się w piśmiennictwie, ale niekiedy jest mieszane z mediacją, co wynika m.in. ze zbieżności celów, jakie mają obydwie te instytucje prawne. W jednym z komentarzy do Kodeksu postępowania cywilnego stwierdzono, iż instytucja koncyliacji ma charakter zbliżony do mediacji, z którą niekiedy jest utożsamiana. Jednakże zadanie mediatora...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy