Osoby wykonujące te usługi muszą mieć nie tylko odpowiednie wykształcenie, lecz także indywidualne cechy i osiągnięcia w zakresie umiejętności praktycznych związanych z danym zawodem. Do takich usług zaliczają się usługi tłumaczeniowe, informatyczne czy nadzoru i zarządzania kontraktem.
Należy poddać w wątpliwość, czy w przypadku takich usług powoływanie się na minimalne wynagrodzenie dla osób świadczących je – jest zasadne. O ile w przypadku usług sprzątania czy ochrony przyjęcie kosztów pracy uwzględniających wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest wiarygodne, tak już w przypadku usług skomplikowanych, wymagających wykwalifikowanych pracowników, takich jak usługi informatyczne, programowania, usługi tłumaczeniowe czy usługi projektowania budowlanego – nie jest możliwe zatrudnienie pracowników realizujących tego rodzaju zadania za minimalne wynagrodzenie. Ich wynagrodzenia kształtują się bowiem na poziomie znacznie przewyższającym wartość minimalnego wynagrodzenia – co znajduje odzwierciedlenie w ogólnodostępnych raportach i statystykach.
W trakcie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego dochodzi jednak do sytuacji, w której wykonawcy zakładają, że osoby świadczące takie usługi (np. tłumacze) – będą osiągali wyłącznie minimalne wynagrodzenie. Należy jednak wskazać, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej znajdują się orzeczenia kwestionujące (w ocenie autora słusznie) – tego rodzaju praktykę.
POLECAMY
Przykład 1 – usługi tłumaczeniowe
W wyroku KIO 1443/21 Izba uznała, że wykonawca wybrany do zrealizowania zamówienia na usługę tłumaczeń wraz z ich weryfikacją przyjął nierealne założenia co do wysokości kosztów...