Tajemnica przedsiębiorstwa

Prawo

Od dnia 4 września 2018 r. obowiązuje ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 1637). Ustawa ta zmieniła definicję tajemnicy przedsiębiorstwa zawartą w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Celem wprowadzonej regulacji była implementacja do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem.

Warto prześledzić najnowsze orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej w celu odpowiedzi na pytanie – w jaki sposób definiować obecnie tajemnicę przedsiębiorstwa i jak ją wykazywać. Temat tajemnicy przedsiębiorstwa jest niezwykle obszerny, dlatego dalsze przykłady znajdą się w części drugiej niniejszego opracowania.

POLECAMY

Zasadność zastrzeżenia – obowiązki wykonawcy

W najnowszym orzecznictwie KIO zwraca się szczególną uwagę na należytą staranność wykonawców w zakresie uzasadnienia i wykazania zasadności objęcia informacji przedstawianych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – tajemnicą przedsiębiorstwa. Ciężar dowodu, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, spoczywa na wykonawcy i związany jest z tym szereg obowiązków.
W wyroku KIO 367/19 Izba stawia akcent na należytą staranność wykonawcy przy obejmowaniu informacji tajemnicą przedsiębiorstwa, która przejawia się m.in. w ocenie celowości zastrzeżenia i decyzji, czy dane informacje w ogóle należy objąć tajemnicą – z uwzględnieniem charakteru instytucji utajnienia jako wyjątku od zasady jawności postępowania oraz w zakresie uzasadnienia dokonania tej czynności.

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 kwietnia 2019 r., KIO 367/19: Oprócz wyjątkowości, możliwości objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa w stosunku do zasady jawności postępowania zamówieniowego, również istotna jest kwestia subiektywizmu zamawiającego (także składów orzekających KIO czy sądów okręgowych) przy ocenie właściwego objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa zastrzeżonych kwestii przez wykonawcę. Subiektywizm ten jest wprowadzany do postępowania zamówieniowego zwłaszcza przez nieostre wyrażenia »wykonawca [...] wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa« [art. 8 ust. 3 zdanie pierwsze Pzp] czy »zachowanie należytej staranności«...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy