Postępowanie w procedurze odwróconej

Jak udzielać zamówień

Procedura odwrócona została uregulowana art. 24aa ust. 1 po nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r. ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tym przepisem w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego zamawiający może najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy wybrany wykonawca spełnia wymagane warunki. 

Zamawiający post factum może więc zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza w rozumieniu art. 2 pkt 5 Pzp, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu, o ile taka możliwość została przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu.

POLECAMY

Przepis art. 24aa Pzp stanowi przeniesienie do Pzp przepisu art. 56 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE. Zgodnie z art. 56 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE: w procedurach otwartych instytucje zamawiające mogą podjąć decyzję o rozpatrzeniu ofert przed sprawdzeniem, że nie ma podstaw wykluczenia, i przed weryfikacją spełnienia kryteriów kwalifikacji, zgodnie z przepisami art. 57–64. Jeżeli instytucje zamawiające korzystają z tej możliwości, zapewniają, by sprawdzenie niewystępowania podstaw wykluczenia i weryfikacja spełnienia kryteriów kwalifikacji przebiegały w sposób bezstronny i przejrzysty, tak aby żadnego zamówienia nie udzielono oferentowi, który powinien był zostać wykluczony na podstawie art. 57 lub który nie spełnia kryteriów kwalifikacji określonych przez instytucję zamawiającą. Państwa członkowskie mogą wyłączyć stosowanie procedury opisanej w akapicie pierwszym wobec określonych rodzajów zamówień lub w konkretnych okolicznościach lub ograniczyć jej stosowanie do takich rodzajów zamówień lub okoliczności.

Składanie ofert

Procedura odwrócona jest poprzedzona złożeniem przez wykonawcę wraz ofertą aktualnego na dzień składania ofert oświadczenia w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 25a ust. 1 Pzp). Jeżeli wartość zamówienia jest równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekracza je, wykonawca składa oświadczenie w formie jednolitego dokumentu (art. 25a ust. 2 Pzp).

Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, wykonawca wraz z ofertą składa aktualne na dzień składania ofert oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania (oświadczenie o braku podstaw wykluczenia) w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zob. art. 25a ust. 1 Pzp).

Ważne!

W trybie przetargu nieograniczonego informacje zawarte w jednolitym dokumencie, a także oświadczeniu o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz oświadczeniu o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania, stanowią dopiero wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.

Jeżeli wartość zamówienia jest równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekracza je, wykonawca, który powołuje się na zasoby innych podmiotów, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw wykluczenia oraz spełniania w zakresie, w jakim powołuje się na ich zasoby, warunków udziału w postępowaniu, składa także jednolite dokumenty dotyczące tych podmiotów (art. 25a ust. 3 pkt 1 Pzp). Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, wykonawca zamieszcza informacje o tych podmiotach w oświadczeniu o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz oświadczeniu o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania (art. 25a ust. 5 pkt 2 Pzp).

Ważne!

Wykonawca, który w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia lub jego części, polega na zdolnościach technicznych lub zawodowych bądź sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych, składa wraz z ofertą również zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia.

Jeżeli wartość zamówienia jest równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekracza je, na żądanie zamawiającego wykonawca, który zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu, składa jednolite dokumenty dotyczące podwykonawców (art. 25a ust. 5 pkt 1 Pzp). Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 Pzp, na żądanie zamawiającego wykonawca, który zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu zamieszcza informacje o podwykonawcach w oświadczeniu o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania (art. 25a ust. 5 pkt 2 Pzp).

W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez wykonawców, jednolity dokument lub oświadczenie składa każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie. Dokumenty te muszą potwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia w zakresie, w którym każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie wykazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Otwarcie ofert

Procedura otwarcia ofert została określona w art. 86 Pzp. Z zawartością ofert nie można zapoznać się przed upływem terminu do ich otwarcia. Otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia.

Bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach. Podczas otwarcia ofert informacje dotyczące terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności, podaje się tylko wówczas, gdy termin wykonania zamówienia, okres gwarancji lub warunki płatności stanowią kryteria oceny ofert.

Przepisy Pzp nie przewidują obowiązku sporządzania protokołu z otwarcia ofert. Zestawienie ofert złożonych do upływu terminu składania ofert, informację o tym, kiedy dokonano otwarcia ofert, informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a w przypadku składania ofert częściowych na sfinansowanie poszczególnych części zamówienia, a także informację o tym, że nie wpłynęła żadna oferta, zamawiający zamieszcza w protokole postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 Pzp.

Na podstawie art. 86 ust. 5 Pzp niezwłocznie po otwarciu ofert zamawiający zamieszcza na stronie internetowej informacje dotyczące:

  1. kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;
  2. firm oraz adresów wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie;
  3. ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 Pzp w trybie przetargu nieograniczonego wykonawca w terminie trzech dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej informacji o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, firmach oraz adresach wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie, cenie, a także terminie wykonania zamówienia, okresie gwarancji i warunkach płatności zawartych w ofertach, przekazuje zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 Pzp.

Informacje dotyczące terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności, zamieszcza się na stronie internetowej tylko wówczas, gdy termin wykonania zamówienia, okres gwarancji lub warunki płatności stanowią kryteria oceny ofert. Wraz ze złożeniem oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 Pzp, wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia.

Termin do złożenia oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, wskazany w wezwaniu, o którym mowa w art. 26 ust. 3 Pzp, powinien być realny i umożliwić wykonawcy złożenie oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej. Jeżeli wykonawca na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 Pzp, nie złoży oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, zamawiający odrzuca ofertę tego wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp (wykonawca nie wykazał braku podstaw wykluczenia).

Ważne!

Jeżeli wykonawca w terminie trzech dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej informacji, o której mowa w art. 86 ust. 5 Pzp, nie przekaże zamawiającemu oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 Pzp, zamawiający wzywa tego wykonawcę na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do złożenia tego oświadczenia w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo jego złożenia oferta tego wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.

Istota procedury odwróconej

Istota procedury odwróconej polega na tym, że zamawiający w pierwszej kolejności dokonuje badania złożonych ofert w zakresie przesłanek odrzucenia oferty, o których mowa w art. 89 ust. 1 Pzp.

W toku badania ofert zamawiający ustala, czy:

  • oferta jest niezgodna z Pzp;
  • treść oferty odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp;
  • złożenie oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
  • oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
  • oferta została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert;
  • oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu;
  • wykonawca w terminie trzech dni od dnia doręczenia zawiadomienia zgodził się na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp;
  • wykonawca wyraził zgodę, o której mowa w art. 85 ust. 2 Pzp, na przedłużenie terminu związania ofertą;
  • wadium zostało wniesione w sposób prawidłowy, jeżeli zamawiający żądał wniesienia wadium;
  • oferta wariantowa spełnia minimalne wymagania określone przez zamawiającego;
  • przyjęcie oferty naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób;
  • oferta jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów.

W toku badania ofert zamawiający:

  1. poprawia w ofercie oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, a także inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty – niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona;
  2. może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert.

Po dokonaniu badania ofert zamawiający w celu ustalenia, który wykonawca złożył najkorzystniejszą ofertę w rozumieniu art. 2 pkt 5 Pzp (ofertę najwyżej ocenioną), dokonuje oceny ofert na podstawie opisu kryteriów, którymi zamawiający kieruje się przy wyborze oferty oraz wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Po dokonaniu oceny ofert zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekracza je, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia, które zamawiający wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia (okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 Pzp).

Jeżeli w postępowaniu zamawiający żądał oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekracza je, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, również do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, tych oświadczeń lub dokumentów (potwierdzających okoliczności, o których mowaw art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp).

Czynności po ocenie ofert

Po ustaleniu, którego wykonawcy oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, zamawiający bada jednolity dokument złożony przez tego wykonawcę. Jeżeli wykonawca w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia lub jego części, polegał na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych, zamawiający bada, czy wykonawca złożył wraz z ofertą zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia. Jeżeli wykonawca nie złożył wraz z ofertą zobowiązania innych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, zamawiający wzywa tego wykonawcę na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do jego złożenia.

Ważne!

Jeżeli jednolity dokument nie wymaga uzupełnienia, poprawienia lub wyjaśnienia, zamawiający na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni terminie, aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp.

Oświadczenia i dokumenty potwierdzające okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, to oświadczenia i dokumenty potwierdzające:

  • spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
  • spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego,
  • brak podstaw wykluczenia
    – które zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Wykonawca na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 1 Pzp, obowiązany jest złożyć oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp. Komisja przetargowa przedstawia kierownikowi zamawiającego propozycję wyboru najkorzystniejszej oferty, wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym (zob. art. 20 ust. 3 Pzp). Kierownik zamawiającego po zapoznaniu się z propozycją komisji przetargowej dokonuje wyboru oferty albo podejmuje inną decyzję. Może nią być np. decyzja o odrzuceniu oferty, która została oceniona jako najkorzystniejsza, wykluczeniu wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, albo unieważnieniu postępowania.

Wezwanie w sprawie jednolitego dokumentu

Jeżeli wykonawca na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 1 Pzp, nie złoży jednolitego dokumentu, zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp wzywa tego wykonawcę do jego złożenia, chyba że mimo jego złożenia oferta tego wykonawcy będzie podlegać odrzuceniu albo konieczne będzie unieważnienie postępowania. W takim przypadku zamawiający wyznacza wykonawcy termin do złożenia jednolitego dokumentu. Termin ten może być krótki, ale powinien umożliwić wykonawcy złożenie jednolitego dokumentu. Jeżeli wykonawca na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 Pzp, złoży jednolity dokument, wówczas zamawiający na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp wzywa tego wykonawcę do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp.

Złożenie dokumentu z wątpliwościami

Jeżeli wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, złoży wraz z ofertą jednolity dokument niekompletny lub jeżeli złożony jednolity dokument będzie zawierać błędy albo budzić wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp wzywa wykonawcę do uzupełnienia lub poprawienia tego dokumentu lub do udzielania wyjaśnień dotyczących jego treści w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy będzie podlegać odrzuceniu albo konieczne będzie unieważnienie postępowania. Termin, który zamawiający może wyznaczyć w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do uzupełnienia lub poprawienia jednolitego dokumentu lub do udzielania wyjaśnień dotyczących jego treści, nie został przez ustawodawcę określony. Termin ten powinien być jednak realny i umożliwić wykonawcy uzupełnienie, poprawienie lub wyjaśnienie jednolitego dokumentu.

Natomiast w sytuacji gdy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, złoży wraz z ofertą jednolity dokument prawidłowo, a następnie na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 1 Pzp, nie złoży oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, zamawiający wzywa tego wykonawcę do ich złożenia na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp.

Ważne!

Jeżeli wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, wezwany w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do złożenia oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, nie złoży w wyznaczonym terminie tych oświadczeń lub dokumentów bądź złoży te oświadczenia lub dokumenty, które nie będą potwierdzać spełniania warunków udziału w postępowaniu lub braku podstaw wykluczenia z postępowania, zamawiający wyklucza z postępowania wykonawcę na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp.

Wybór oferty i dostępność oświadczeń

W postępowaniu o udzielenie zamówienia, którego wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, procedura przebiega tak samo jak w postępowaniu o wartości równej kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekraczającej te kwoty, z tym że zamawiający na podstawie art. 26 ust. 2 Pzp wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż pięć dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, które zamawiający wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

W trybie przetargu nieograniczonego wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia, jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy bądź może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych w rozumieniu ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne1 (zob. art. 26 ust. 6 Pzp). Zamawiający jest zobowiązany korzystać również z internetowego repozytorium zaświadczeń e-Certis oraz wymagać przede wszystkim takich rodzajów zaświadczeń lub dowodów w formie dokumentów, które są objęte tym repozytorium (zob. art. 26 ust. 7 Pzp).

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r.2 w przypadku wskazania przez wykonawcę dostępności oświadczeń lub dokumentów składanych w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu dotyczących kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu, a także dokumentów składanych przez wykonawcę mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składanych w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu, w formie elektronicznej pod określonymi adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych zamawiający pobiera samodzielnie z tych baz danych wskazane przez wykonawcę oświadczenia lub dokumenty.

W przypadku natomiast wskazania przez wykonawcę oświadczeń lub dokumentów składanych w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu dotyczących kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, potwierdzenia braku podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu, a także dokumentów składanych przez wykonawcę mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składanych w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu, które znajdują się w posiadaniu zamawiającego, w szczególności oświadczeń lub dokumentów przechowywanych przez zamawiającego zgodnie z art. 97 ust. 1 Pzp (przechowywane wraz z protokołem jako załączniki do protokołu), w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw wykluczenia go z udziału w postępowaniu, zamawiający korzysta z posiadanych oświadczeń lub dokumentów, o ile są one jeszcze aktualne (zob. § 10 ust. 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r.).

Ważne!

Jeżeli treść informacji zawartych w złożonym przez wykonawcę jednolitym dokumencie będzie odpowiadać zakresowi informacji, których zamawiający wymaga (np. w oświadczeniu o rocznym obrocie lub o obrocie wykonawcy w obszarze objętym zamówieniem, wykazie robót budowlanych wykonanych lub wykazie dostaw lub usług wykonanych) zamawiający może odstąpić od żądania tych dokumentów.

W takim przypadku dowodem spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw wykluczenia będą odpowiednie informacje przekazane przez wykonawcę lub odpowiednio przez podmioty, na których zdolnościach lub sytuacji wykonawca polega na zasadach określonych w art. 22a Pzp, w jednolitym dokumencie (zob. § 2 ust. 7 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r.).

Obowiązki informacyjne zamawiającego

Na podstawie art. 92 ust. 1 Pzp zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o:

  • wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację,
  • wykonawcach, którzy zostali wykluczeni,
  • wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, powodach odrzucenia oferty, a w przypadkach, o których mowa w art. 89 ust. 4 i 5 Pzp, braku równoważności lub braku spełniania wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności,
  • unieważnieniu postępowania – podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

W przypadkach podanych w art. 24 ust. 8 Pzp informacja, o której mowa w art. 92 ust. 1 pkt 2 Pzp, musi zawierać wyjaśnienie powodów, dla których dowody przedstawione przez wykonawcę zamawiający uznał za niewystarczające (zob. art. 92 ust. 1a Pzp).

Na podstawie art. 92 ust. 2 Pzp zamawiający jest również zobowiązany udostępnić na stronie internetowej informacje o:

  • wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację,
  • unieważnieniu postępowania – podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

Zamawiający może nie ujawniać informacji, o których mowa w art. 92 ust. 1 Pzp, jeżeli ich ujawnienie byłoby sprzeczne z ważnym interesem publicznym (zob. art. 92 ust. 3 Pzp).

Zgodnie z art. 93 ust. 3 Pzp o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający zawiadamia równocześnie wszystkich wykonawców, którzy:

  • ubiegali się o udzielenie zamówienia – w przypadku unieważnienia postępowania przed upływem terminu składania ofert,
  • złożyli oferty – w przypadku unieważnienia postępowania po upływie terminu składania ofert
    – podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

W przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia z przyczyn leżących po stronie zamawiającego wykonawcom, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu, w szczególności kosztów przygotowania oferty (art. 93 ust. 4 Pzp). W przypadku unieważnienia postępowania w sprawie udzielenia zamówienia zamawiający na wniosek wykonawcy, który ubiegał się o udzielenie zamówienia, zawiadamia o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia (art. 93 ust. 5 Pzp).

Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, zamawiający nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego zamieszcza ogłoszenie o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Jeżeli wartość zamówienia jest równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekracza je, zamawiający nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, przekazuje ogłoszenie o udzieleniu zamówienia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.

Forma lub postać dokumentów

Formę i postać oświadczeń oraz dokumentów składanych przez wykonawcę określają przepisy § 14–16 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie dokumentów. Oświadczenia, o których mowa w tym rozporządzeniu, dotyczące wykonawcy i innych podmiotów, na których zdolnościach lub sytuacji polega wykonawca na zasadach określonych w art. 22a Pzp, oraz dotyczące podwykonawców składane są w oryginale. Dokumenty inne niż oświadczenia dotyczące wykonawcy i innych podmiotów, na których zdolnościach lub sytuacji polega wykonawca na zasadach określonych w art. 22a Pzp, oraz dotyczące podwykonawców składane są w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. Poświadczenia za zgodność z oryginałem dokonuje odpowiednio wykonawca, podmiot, na którego zdolnościach lub sytuacji polega wykonawca, wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego albo podwykonawca, w zakresie dokumentów, które każdego z nich dotyczą.

Podsumowanie

Zamawiający może żądać przedstawienia oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii dokumentów, o których mowa w rozporządzeniu, innych niż oświadczenia, wyłącznie wtedy, gdy złożona kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości. Dokumenty sporządzone w języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie nie jest wymagane, jeżeli zamawiający wyraził zgodę, na złożenie oświadczeń, oferty oraz innych dokumentów również w jednym z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym lub języku kraju, w którym zamówienie jest udzielane (zob. art. 9 ust. 3 Pzp).

 

Przypisy