W artykule zostaną przybliżone podstawowe uwarunkowania prawne i faktyczne udostępniania wykonawcom zdolności (zasobów) przez inne podmioty w celu spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W publikacji pominięto kwestie dotyczące udostępniania zasobów w celu potwierdzania spełniania kryteriów selekcji.
Dział: Prawo zamówień publicznych
Celem artykułu jest przedstawienie informacji o możliwości skorzystania z usług dalszego podwykonawcy przez podwykonawcę, na którego zasobach polega wykonawca. Problem powstał na gruncie ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Od 1 stycznia 2024 r. próg unijny właściwy dla zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w odniesieniu do dostaw lub usług wynosi 443 000 euro (2 054 235 zł), a w przypadku robót budowlanych – 5 538 000 euro (25 680 260 zł).
Zaoferowanie przez wykonawcę za te same rodzajowo prace rozwojowe o wiele wyższej stawki za osobogodzinę w ramach zamówienia podstawowego od stawki w zamówieniu opcjonalnym stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, polegający na przerzuceniu kosztów z zamówienia opcjonalnego do zamówienia podstawowego. Przez wykorzystanie wiedzy o rzeczywistym dotychczasowym poziomie wykorzystania przez zamawiającego zakresu prawa opcji wykonawca złożył ofertę mniej korzystną od oferty odwołującego, mimo że cena całkowita oferty odwołującego była wyższa – orzekła Krajowa Izba Odwoławcza.
W trakcie wykonywania umowy, szczególnie umowy na roboty budowlane, pojawia się wiele nowych czynników, które powodują, że dotychczasowa umowa – zawarta z przewidzeniem wszystkich możliwych niespodzianek – zaczyna być coraz bardziej niedopasowana do życiowych problemów pojawiających się na rzeczywistym miejscu wykonania świadczenia. A czas ucieka.