Polski Ład a zamówienia publiczne
W najnowszym wydaniu czasopisma Monitor Zamówień Publicznych piszemy o problemach i wątpliwościach wynikających z ofert elektronicznych. W artykule przytaczamy kilka kluczowych problemów. Znajdziesz też informację o nowej ustawie Prawo zamówień publicznych. Ustawa ta za jeden z celów postawiła sobie poszerzenie zastosowania konkurencyjnych trybów negocjacyjnych. Czy przepisy ułatwiają ich zastosowanie i zachęcają do rozmowy z potencjalnymi wykonawcami na etapie postępowania? Czeka też na Ciebie artykuł pt. "Wartość zamówienia według OPZ (cz. 2)", w którym znajdziesz odpowiedzi na pytania: jak prawidłowo, skutecznie i w sposób niedyskryminacyjny oraz zapewniający uczciwą konkurencję opisać przedmiot zamówienia publicznego, aby w efekcie otrzymać produkt o oczekiwanych przez zamawiającego cechach i funkcjonalnościach. Zapraszamy do lektury!
ANALIZA ZMIAN W SYSTEMIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W 2021 ROKU
W dniu 1 stycznia 2021 roku weszła w życie ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.). Treść uzasadnienia nowego Pzp oraz analiza przepisów wskazywały, że głównymi beneficjentami zmian w systemie zamówień publicznych będą wykonawcy. Choć na kompleksową ocenę obowiązujących przepisów Pzp, z punktu widzenia zamierzeń ustawodawcy, jest jeszcze za wcześnie, jednak warto przedłożyć wstępne uwagi.
ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowe Prawo zamówień publicznych było promowane pod hasłem dobrych zmian, skrócenia terminów związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych, zmniejszenia obowiązków prowadzonych postępowań w związku z wprowadzeniem elektronizacji zamówień publicznych. Tymczasem rzeczywistość jak zwykle okazała się brutalniejsza, ukazała mankamenty nowych przepisów, urealniła czas trwania procedur, w tym obnażyła niedoskonałości elektronizacji.
RZECZ O ZMOWACH PRZETARGOWYCH
Zmowy przetargowe, czyli porozumienia ograniczające uczciwą konkurencję, mające na celu wpłynięcie lub skutkujące wpływem na wynik prowadzonego przetargu, stanowią jedno z najbardziej szkodliwych zjawisk z perspektywy ochrony uczciwej konkurencji. Zmowy przetargowe można porównać do choroby, która w ukryty sposób trawi uczciwą konkurencję. Zarówno w przypadku zmów przetargowych, jak i chorób, obowiązuje ta sama zasada: „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Stąd warto poświęcić im więcej uwagi. Czym jest zmowa przetargowa w świetle przepisów prawa? Jakie są formy zmów przetargowych? Jak wykryć i wykazać zmowę? Na te pytania postaram się odpowiedzieć – analizując przy okazji najnowsze orzecznictwo z zakresu zamówień publicznych.
Zawartość dostępna online
Aktualności
Polski Ład a zamówienia publiczne
Z notatnika pełnomocnika
Gwarancje
Forum zamawiających i wykonawców
Na pytania Czytelników odpowiada Józef Edmund Nowicki
Z orzecznictwa KIO
Wyroki na SzuKIO.pl/ciekawe
Jak udzielać zamówień
Kontrola do skutku
Zdaniem eksperta
Wartość zamówienia według OPZ (cz. 2)
Rzecz o zmowach przetargowych
Prawo
Przegląd orzecznictwa Sądu Zamówień Publicznych
Temat numeru
Czy łatwiej jest negocjować?
Oferty elektroniczne – problemy i wątpliwości z praktyki
Elektronizacja zamówień publicznych – plany i realia
Gwoli ścisłości
Wątpliwości w praktycznym stosowaniu Pzp
Aktualności
Analiza zmian w systemie zamówień publicznych w 2021 r.