Kategoria: Artykuły
Ostatnio zmagam się z sytuacją dotyczącą niezrozumienia w zakresie udostępniania protokołów i załączników.
Poniżej przedstawiamy wybór wyroków Krajowej Izby Odwoławczej, które zostały wydane w 2022 roku. Ich analiza powinna ułatwić interpretację ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Koncesja na roboty budowlane jest szczególnym rodzajem zamówienia publicznego. Zagadnienia z nią związane reguluje ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Przepisy tej ustawy stanowią więc część większej regulacji obejmującej całość materii zamówień publicznych: zamówień klasycznych, sektorowych i obronnych oraz koncesji.
Wynagrodzenie jest nie tylko jednym z najbardziej newralgicznych elementów umowy o roboty budowlane, ale także jej elementem koniecznym.
Pozostawanie przez podmioty prywatne w relacjach z innymi podmiotami oraz elementy ich współpracy mają charakter handlowy i organizacyjny przedsiębiorstwa, mogą zatem stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa.
Podmioty wspólnie ubiegające się o uzyskanie zamówienia publicznego zostały ustawowo obowiązane do składania oświadczeń ukazujących założony sposób realizacji zamówienia. Oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, nie było znane reżimowi Prawa zamówień publicznych, który funkcjonował do 2021 roku. Jest to zapewne jedna z przyczyn licznych wątpliwości, które ujawniają się po stronie zarówno wykonawców sporządzających takie oświadczenia, jak i zamawiających poddających je weryfikacji.
Oświadczenia, o których mowa w art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, znane są już z poprzedniego stanu prawnego, który obowiązywał przed 2021 rokiem.
Obowiązująca ustawa – Prawo zamówień publicznych w kilku miejscach odnosi się do podziału zamówienia na części oraz uprawnień i obowiązków z tym związanych. Regulacje dotyczą konieczności wskazania powodów niedokonania podziału zamówienia na części oraz uprawnienia do wskazania maksymalnej liczby części, na którą możliwe jest złożenie ofert lub która może być udzielona jednemu wykonawcy.
Ogłoszenie o zamówieniu ma duże znaczenie w postępowaniu, ponieważ zakres informacji zawartych w ogłoszeniu umożliwia wykonawcy podjęcie decyzji o ubieganiu się o udzielenie zamówienia[1].
W poprzedniej części artykułu na temat zmowy przetargowej zaprezentowano podstawy prawne tej instytucji i przykłady dotyczące braku stwierdzenia zmowy przetargowej. W niniejszej części zostaną omówione kwestie dowodowe – obniżonego standardu dowodowego czy zastosowania domniemań faktycznych – sytuacje, w których stwierdzono zmowy przetargowe, a także instytucje takie jak samooczyszczenie.
Jakiś czas temu rozgorzała dyskusja na temat art. 95 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Spór dotyczył: czy na podstawie tego artykułu zamawiający może postawić wymóg zatrudnienia określonej liczby osób na umowę o pracę?